PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آنچه که باید در مورد طراحی یک نشانه (لوگو) بدانیم


جادوگر جوان
01-03-2010, 21:07
آنچه که باید در مورد طراحی یک نشانه (لوگو) بدانیم.

با سلام به همه شما دوستان ،
با توجه به ارتقای سطح گرافیک و مباحث نظری موجود در این باره در این سایت ، بر آن شدیم که مباحث آموزشی گرافیک را به صورت علمی و آکادمیک در این سایت مورد بحث و بررسی قرار دهیم.مطمئناً نظرات شما دوستان عزیز باعث پیشرفت این موضوع در سایت خواهد شد.

آنچه که باید در مورد طراحی یک نشانه (لوگو) بدانیم.

یکی از زیر شاخه های علم گرافیک ، طراحی آرم یا لوگو یا نشانه است که در اصطلاح به آن sign گفته می شود.ابتدا به تعریف مختصری از نشانه می پردازیم.

نشانه چیست؟
نشانه عبارت است از شکل ، تصویر و یا نوشته ای که اشاره به یک نماد خاص و یا موضوع خاص داشته باشد و یا چیزی را معرفی کند ، منحصر به فرد بوده و بیننده بتواند با آن ارتباط تصویری برقرار کند.

نشانه ها به سه دسته تقسیم می شوند.تصویری ، نوشتاری و تلفیقی.

نشانه های تصویری :
نشانه های تصویری بر دوقسم هستند: نشانه های عادی و نشانه های راهنمایی.
1-نشانه های عادی :این گونه نشانه ها با یک شکل ساده و معمولی به بیان و معرفی موضوع مطروحه می پردازند.مانند نشانه شرکن مرسدس بنز.
[Only registered and activated users can see links]

2-علائم راهنمایی :این نشانه ها به بیننده کمک می کنند که به موضوعی پی برده و با کمک نشانه به موضوع مورد نظر خود برسد.در واقع این گونه نشانه ها ، بیننده را راهنمایی می کنند مانند علائم راهنمایی و رانندگی و همینطور علائم راهنمایی در فرودگاه ها و ایستگاه های راه آهن.

[Only registered and activated users can see links]


نشانه های نوشتاری:
نشانه های نوشتاری نیز بر دو قسم هستند: نشانه های حرفی یا مونوگرام . نشانه های کلمه ای یا لوگوتایپ.
1-نشانه های حرفی (monogram):
این گونه نشانه ها با استفاده از یک یا چند حرف به شکل منحصر به فرد یا معمولی ، موضوع مورد نظر را معرفی می کنند مانند آرم بانک رفاه یا بانک سرمایه و یا بانک اقتصاد نوین.
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]

2-نشانه های کلمه ای (logotype):
این نوع نشانه ها هم با یک یا چند کلمه ، موضوع مورد نظر را به بیننده منتقل می کنند.مانند نشانه موزه رضا عباسی.
[Only registered and activated users can see links]


نشانه های تلفیقی:
این گونه نشانه ها در بر دارنده هر دو شکل تصویری و نوشتاری نشانه است که هم دارای یک عنوان بصری است و هم حرف یا کلمه ای در آن به کار رفته است.به عنوان نمونه میتوان آرم سایت خودمون رو نام برد که متشکل از یک حرف P و شکل یک سپر است که همین موضوع باعث منحصر به فرد بودن این آرم شده که همه جا این سایت رو معرفی می کنه.
[Only registered and activated users can see links]


معمولاً نوشته های تصویری تداعی کننده موضوع فعالیت شرکت یا سازمان مربوطه هستند.یعنی روایتگر موضوع مورد بحث هستند.اما نشانه هایی هم وجود دارند که حامل پیام خاصی نبوده و صرفاً یک علامت می باشند.این گونه علامت ها به گونه ای طراحی می شوند که به یاد ماندنی باشند و این ویژگی تمام نشانه هاست که بسیار مهم است.

نکته بسیاز مهمی که در طراحی یک آرم یا نشانه وجوددارد این است که قبل از شروع کار طراحی نشانه :
1-ویژگی های موضوع مربوطه را پیدا کنیم.
2-بر اساس و پایه ویزگیها ، عناصر بصری مرتبط با موضوع و مناسب موضوع را با هم بیامیزیم.

جادوگر جوان
01-03-2010, 21:08
پایه و اساس در طراحی بر سه شکل کلی استوار است.

دایره ، مربع و مثلث
و تمام طراحی ها و پردازشهای تصویری و گرافیکی بر اساس این سه شکل ابتدایی استوار است که اندکی در این باره در تاپیک آموزش رنگ صحبت شده ودر این تاپیک هم اشاره کوتاهی به آن داریم.

ابتدا در مورد دایره
دایره با شکل دورانی و مرکزیتی که دارد انتقال دهنده آرامش ، لطافت ، نرمی ، گردهمایی ، نماد کره زمین ، اتفاق نظر و مملو از عواطف و احساسات است.دایره نشان دهنده گذر زمان است و همانطور که در مبحث رنگ اشاره شد ، دایره شکلی ماورایی و معنوی دارد که نزدیکترین رنگ هم به این شکل ، رنگ آبی است که همین خواص را داراست.

مربع با شکل چهاروجهی خود نشان دهنده نظم و ترتیب و و به دلیل منظم بودن آن از لحاظ زوایا و اضلاع و اقطار ، نشاندهنده سکون و ایستایی است.در واقع دو قطر مزبع نشان از ایستا بودن این شکل است.مربع سمبل حراست ، حفاظت ، قاطعیت ، فاتحیت و ... است و رنگ مترادف با آن قرمز است.
اگر مربع به مستطیل تغییر پیدا کند ، مستطیل افقی نشانه آرامش و سکون و مستطیل عمودی نشانه والایی و بلند مرتبگی است.در کل میتوان گفت که در مربع نوعی پویایی وجود دارد.

مثلث با شکل سه وجهی خود سرشار از جوانی و پویایی است.شیطنت ، اضطراب ، خطر و هیجان از خواص این شکل است و رنگ مترادف این شکل هم رنگ زرد است.

معیارهایی که بر اساس آن یک عنوان بصری و به طور خاص یک نشانه شکل می پذیرد عبارت است از :
1-تعادل و ایستایی
2-تقارن و یا عدم تقارن با حفظ تعادل
3-تناسب که بکی از مهمترین معیارها در طراحی لوگو یا نشانه است.تناسبات مرسوم عبارتند از : یک یکم ، یک دوم ، یک سوم ، دو سوم ، یک چهارم و سه چهارم.و منظور از تناسب حفظ فضاهای مثبت و منفی است.
4-ریتم و هارمونیزاسیون
5-هماهنگی بین اجزای نشانه

زاویه دید در ساختار نشانه نقش بسیار مهمی ایفا می کند و به عنوان مثال علامت استاندارد ایران که ااگر به شکل معمول به آن نگاه کنیم در وسط آن حروف ISIRI در آن مشاهده می شود.و اگر آن را 180 درجه بچرخانیم کلمه ایران نمایان می شود.این نشانه یکی از شاهکارهای استاد مرتضی ممیز است.

[Only registered and activated users can see links]

[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]


نکته مهم دیگری که در طراحی نشانه وجود دارد این است که یک نشانه باید قابلیت بزرگ و کوچک شدن را داشته باشد.یعنی با بزرگ و کوچک شدن ، اجزای آن گنگ یا ناپدید نشوند.
اینها نکات اجمالی و کلیدی بودند که در طزاحی یک نشانه باید مورد توجه قرار گیرد.
یادآوری می کنم که مبحث نشانه دریای بیکرانی دارد که در چند سطر و چند صفحه نمی گنجد.

جادوگر جوان
01-03-2010, 21:09
به بررسی نشانه های معروف می پردازیم و نخست از نشانه سازمان آتش نشانی شروع می کنیم.
[Only registered and activated users can see links]

این نشانه یکی از زیبا ترین و شکیل ترین نشانه هاست و یکی از کارهای قدرتمند استاد مرتضی ممیز است.
در بیان طراحی آن می توان گفت که این آرم از دو عنصر بصری تشکیل شده:
1-مربع
2-شعله آتش که بسیار ساده شده

_ نکته : ساده سازی یکی از ارکان طراحی نشانه است و اگر بتوان اجزای نشانه ای را ساده کرد به زیبایی آن کمک بسزائی می کند_

در مباحث قبلی گفتیم که مربع نشانه فاتحیت و قاطعیت است و همانطور که در این شکل می بینید ، مربع شعله سوزان را در بر گرفته و با قاطعیت آن را کنترل می کند که اشاره صریحی به نوع فعالیت سازمان مربوطه ، یعنی سازمان آتش نشانی دارد.
نکته دیگری که در این نشانه وجود دارد منحنی های موجود در گوشه های مربع هستند.این منحنی ها ، که می توان آنها را حضور کمرنگی از دایره در این نشانه دانست ، بیانگر روح بلند و فداکارانه این سازمان ( افراد آن ) و لطافت و مهربانی ایشان است.
این نشانه در گروه نشانه های تصویری می گنجد.


نشانه دوم ، نشانه بانک مسکن است.
[Only registered and activated users can see links]

این نشانه که باز هم از کارهای بسیار خوب استاد ممیز است ، از ترکیب بندی زیبایی برخوردار است.
این نشانه از دو جز تشکیل شده است :
1-مربع
2-سقف شیروانی شکل

مربع در این نشانه ، بیانگر حمایت و پشتیبانی و حفاظت است و سقف شیروانی هم در واقع ساده شده یک خانه به حساب می آید.و بیانگر این مطلب است که فعالیت این بانک در راستای حمایت در باب مسکن است ، حالا از هر طریقی.
این نشانه هم در زمره نشانه های تصویری قرار دارد.


نشانه سوم ، نشانه بانک اقتصاد نوین است.
[Only registered and activated users can see links]

این نشانه از سه حرف ب (حرف اول بانک ) الف ( حرف اول اقتصاد ) و نون (حرف اول نوین ) تشکیل شده که در واقع مخفف بانک اقتصاد نوین است.این حروف به شکل منحصر به فردی طراحی شده اند که در کنار هم تشکیل علامت ریاضی درصد را داده اند.که علامت درصد بیانگر فعالیت اقتصادی است.
این نشانه را می توان در گروه نشانه های حرفی یا مونوگرام قرار داد.

جادوگر جوان
01-03-2010, 21:09
لوگو یا آرم یکی از گرایش های هنر گرافیک هست . هنرمندان گرافیست زیادی را داریم در هنر معاصر که این گرایش را انتخاب کرده و ادامه داده اند تا جایی که نامشان هم ردیف عنوان لوگو شده . کسانی مثل ابراهیم حقیقی - شادروان مرتضی ممیز و . . .


برای یادگیری طراحی لوگو، باید تواناییهای خودتان را در زمینه هنر کشف کنید . برای اینکار ابتدا می توانید با اقتباس و تغییر در طرح آرم های موجود ، به این خودشناسی برسید . مرحله بعد آشنایی تئوریک با پیش نیازهای طراحی و مطالب و مقالات هنری است . و سپس می توانید با ثبت نام در کلاس های طراحی و انجام پروژه های عملی ، اجرای طراحی خودتان را تقویت کنید .

از این مرحله شما به تدریج درخواهید یافت که آیا علاقه ای به انتخاب و ادامه این راه دارید یا خیر .
عمده ترین عامل موفقیت ، وجود استعداد و خلاقیت ذاتی شما در این زمینه است . و مطمئن باشید برخلاف نظر دیگران ، صرفا تسلط تکنیکی نمی تواند راهگشا باشد و علم و دانش و آگاهی از اصول هنر پایه و اساس کار تلقی می شود . متاسفانه براساس تفکری غلط ، افراد با کوچکترین آشنایی به کارکرد نرم افزارهای طراحی تصور می کنند همه چیز را فراگرفته اند که این بزرگترین عامل بازدارنده ترقی محسوب می شود .

دوستان توجه داشته باشند که طراح ، مجری صرف نیست بلکه الزاما باید نقش مشاور را برای مشتری ایفا نماید . اگر فرض بر این بود که سفارش دهنده بر همه امر اشراف داشت ، در اینصورت حضور طراح و مشاور منتفی بود و سفارش دهنده راسا لوگوی خودش را طراحی می کرد .

یک طراح باید از قدرت استدلال قوی برخوردار باشد تا حدی که بر دیدگاه عامیانه از هنر گرافیک فائق آید .
سفارش دهنده از آنجایی که تامین کننده هزینه ایده های طراح است اما نقش تعیین کننده ندارد . شما باید اصول و مبانی این هنر را برای او تبیین کنید .

یک طراح ، پاسدار ارزش های هنری - فرهنگی - اجتماعی است و به همین دلیل باید از ساده انگاری و مسامحه پرهیز نماید . هرگاه تابع مشتری بودید ، دیگر طراح نیستید ، بلکه مجری ساده ای هستید که وقت خود را به اجاره مشتری گذاشته اید .

طراحان معمولا روش های خاص خودشان را برای اجرای یک طرح بکار می گیرند و تقریبا در آن سبک صاحب تخصص و صاحب نظر می شوند . شما به ندرت طراحی را می بینید که قادر باشد همه شیوه ها را با توانایی یکسان از حیث فنی و هنری ارائه نماید و بهترین کار همان ( یکی ، اما بهترین ) است . به همین دلیل موسسات هنری از هنرمندانی با سلیقه و گرایش های مختلف شکل می گیرد تا متناسب با سفارشات گوناگون از سبک طراحان متفاوت استفاده نماید .

در یک گروه کارشناسی هنری استفاده از تخصص های گوناگون امری پسندیده است که منجر به موفقیت می شود .

کار طراحی، یک گزینه فردی نیست بلکه مجموعه ای از عقاید و اصول در زمینه های مختلف است .
گروه هنری باید متشکل از ( کارشناسان هنری با گرایش های مختلف ( گرافیک / معماری / معماری داخلی / طراحی صنعتی ) - کارشناس جامعه شناسی - کارشناس بازرگانی و کارشناس روابط عمومی باشد .
منظور از کارشناس ، مقطع تحصیلی نیست ، بلکه کارآمد بودن و تجربه بالا و تحصیلات آکادمیک تؤاما مدنظر است .

مطمئن باشید اگر خودتان به طرحی که ارائه می کنید ، ایمان نداشته باشید : نه تنها قادر به دفاع از آن نیستید ، بلکه سفارش دهنده هم از پذیرش آن امتناع خواهد کرد .
سفارش دهنده هرگاه دریابد شما از پشتوانه استدلال قوی در توجیه طرح تان برخوردار هستید نه تنها تسلیم نظر شما خواهد بود بلکه شما را فردی قابل اعتنا و اعتماد می داند . گروه هایی که بطور مستمر با سفارش دهنده مشخصی کار می کنند از این خصیصه بهره گرفته اند .

لوگو در حال حاضر فقط علامت شناسه ای است که یک محصول یا یک گروه و مجموعه با آن شناخته می شوند . لوگو از حالت پوستر و آفیش خارج شده ، اما عناصر متعدد و مختلفی برای تهیه طرح وجود دارد که متناسب با اهداف آن ، بگار گرفته می شود . مثال های زیر در این زمره هستند :

الف : ترکیبی از حروف
ب : ترکیبی از حروف و فرم
ج : تلفیق چند فرم
د : ترکیب فرم و عناصر بصری دیگر
هـ : رنگ و فرم و غیره ...

هنگام تعمق برای پیدا کردن ایده ای جهت طراحی لوگو ، باید عوامل زیر را مد نظر داشت:

1- نام شرکت
2- حوزه فعالیت ( هنری - صنعتی - کشاورزی - پزشکی و ... )
3- جامعه شناسی مخاطب
4- کاربرد عملی

از اینجا به بعد شما با جمع بندی موارد فوق و اخذ نتیجه ، عناصر لازم را برای طراحی انتخاب می کنید .
در انتخاب عناصر هم این موارد از اهمیت برخوردارند :

الف : رنگ
ب : جنسیت ( فلز-چوب - کاغذ - سنگ .... )
ج : بافت ( تکسچر )
د : فرم ( دایره - بیضی - مربع و ... )
هـ : کاربرد

درضمن باید درنظر داشت که لوگوی یک شرکت ، در ابعاد و قالب های متفاوتی عرضه می شود که باید از ابتدا این خصوصیت را حتما لحاظ کرد .

برای مثال ممکن است شرکت از لوگوی خود در قالب های ( سرنامه - جاکلیدی - دستگیره درب ورودی - حجم بزرک سیمانی یا فلزی -حکاکی روی ملزومات چوبی یا فلزی محل کار - بکارگیری در انواع چاپ های سیلک - لترپرس - مهر و یا شیوه های سندبلاست روی شیشه درب ورودی و غیره استفاده نماید . بنابراین طراح با شناخت کامل از انجام این شیوه ها باید طرح لوگو را به گونه ای طراحی نماید که در همه شرایط خصوصیت خود را حفظ نماید .

بعنوان مثال :
طرح به گونه ای نباشد که اگر اندازه آن کوچک شد « جزئیاتی از طرح به ناچار از بین برود » یا « اگر بزرگ شد بعضی از اجزاء حالت ناخوشایند پیدا کنند » یا اینکه اگر این لوگو قرار است به شیوه قالب گیری صنعتی در ساخت حجم استفاده شود ، هنگام اجرا باعث بروز مشکلاتی شود .

مهمترین وظیفه لوگو این است که در ذهن ماندگار گردد، عوامل موثر در ماندگاری یک لوگو :
- سادگی طرح
- رنگ بندی طرح
- همگرایی فرهنگی و اجتماعی با بیننده
- قابلیت اجرا در هر قالب و شکلی با هر نوع ماتریال برای انتشار و توسعه آن

امروزه آرم یا لوگو به یک شناسه کالا یا موسسه تجاری گفته میشه که البته سعی میشه از نهایت سادگی و استفاده از الِمان های محدود برخوردار باشه تا:

- بتواند خیلی سریع در ذهن ثبت شود
- تا زمان طولانی در ذهن ماندگار شود
- از وجاهت و وقار خاص برخوردار باشد
- فرم و رنگ دلپذیر و متناسب داشته باشد

سادگی ار خصوصیات لوگوهای طراحی شده قرن 21 است .

در مورد نحوه قرار گیری لوگو باید بگم که معمولا لوگو از دیدگاه صاحب آن دارای استحکام و ارزش خاصی است ، به این دلیل نباید آن را بصورت نیمه یا بریده یا مورب که القاء کننده عدم تعادل است در صفحه قرار داد.
استفاده از گرادیانت در طراحی لوگو اصولا رد میشه . زیرا با مشخصه های انواع چاپ مغایرت دارد.

جادوگر جوان
01-03-2010, 21:09
در ادامه بررسی نشانه ها به چند نشانه دیگر می پردازیم.

ابتدا نشانه سپهر الکتریک
[Only registered and activated users can see links]

این نشانه در نگاه اول از چهار شکل لوله مانند تشکیل شده اما این چهار لوله به صورت دوتایی دو حرف S و E را تشکیل داده اندکه در واقع مخفف نام شرکت یا همان سپهر الکتریک است.
این نشانه در گروه نشانه های حرفی است.

نشانه بانک کشاورزی
[Only registered and activated users can see links]

این نشانه که از دو رنگ سبز و زرد در نشانه رنگی خود بهره می برد در وسط شکل ساده شده ای از خوشه گندم و در اطراف ، برگ های نیمه تا شده ای مانند برگهای ذرت دارد که نمادی از کشاورزی است و رنگ زرد نماد رنگ خوشه کندم و سبز نماد سبزی برگ است.
این نشانه در زمره نشانه های تصویری قرار می گیرد.

نشانه کانون فرهنگی آموزش(قلم چی)
[Only registered and activated users can see links]

این نشانه فردی را نشان می دهد که یک لباس فارغ التحصیلی به تن دارد و با کتاب در دستش که نشانه علم و دانش است ، با دست خود مسیر حرکت صحیح را نشان می دهد که بیانگر روش و رویه این موسسه است.
این نشانه در زمره نشانه های تصویری قرار می گیرد.

نشانه بانک سرمایه
[Only registered and activated users can see links]

این نشانه از دو حرف س و ب که مخفف سرمایه و بانک است به شکل و شیوه خاص تشکیل شده و نوع طراحی حروف به گونه ای است که به خاص بودن این نشانه و یکتا بودن این نشانه کمک بسیار کرده است.
(البته احساس بنده این است که این نشانه ، برداشتی از نشانه شبکه خبر است که کلمه خبر به شکلی خاص در آن طراحی شده است.البته تو خود نشانه شبکه خبر هم تردید هست.)
نشانه بانک سرمایه در گروه نشانه های حرفی است.

[Only registered and activated users can see links]

همچنین نشانه شبکه خبر در زمره نشانه های کلمه ای است.

جادوگر جوان
01-03-2010, 21:09
در واقع محرک من برای ایجاد این قسمت ، دیدن تصویر نشانه های پژو بود.

از اولین نمونه های نشانه شرکتها و کمپانی های تجاری و شیوه های ساده سازی تا نشانه های همان شرکت ها در عصر حاضر ، به صورتی واضح می توان اثر رشد تکنولوژیک را در آن نمونه ها دید و حتی از روی شیوه طراحی نشانه می توان سالهای طراحی آن را حدث زد.همانند طرح اتومبیل ها و لباسها.

در واقع می توان اینگونه گفت که طراحی نشانه در جزئ و کلاً طراحی ، همگام با زمانه پیش می رود.

کمپانی پژو یکی از این کمپانی هاست که تا به حال نشانه های زیادی رو داشته تا به طرح کنونی که می بینیم رسیده.

[Only registered and activated users can see links]

در این نشانه ، سیر ساده سازی طرح ، کاملاً به چشم می خورد.

نکته دیگری که اشاره شد ، به روز بودن این نشانه هاست که برای نمونه می توان به نشانه کمپانی آیوا و دوو که هر دو در زمینه لوازم خانگی کار می کنند اشاره کرد که نشانه قدیمی آنها تنها به صورت فونت ساده ای بود ، ولی با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی و افزایش زقابت ، با چنین ترفندی قصد ایجاد یک حرکت بصری نوین در بازار جهانی داشتند.

[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]

در واقع اینگونه هست که به مرور نگاه به طراحی نشانه عوض شد و مخصوصاً با توجه به پیشرفت ارتباطات الکترونیک تغییر خاصی در طراحی نشانه به وجود آمد.که از نمودهای چاپی فاصله گرفت .در واقع می توان گفت اینگونه طراحی از تمام قید و بند ها رهاست.

در این نوع طراحی تداخل رنگ ، سایه روشن، حجم پردازی و... محدودیتی ندارد.

البته توجه طراح به قواعد طراحی نشانه لازمه طراحی اینگونه فرم هاست که طرح مورد نظر به تصویر سازی مبدل نگردد.

البته شایان ذکر است که اینگونه طراحی ، نافی اصول اولیه طراحی نشانه نیست و از اهمیت شناخت اصولی و آکادمیک نشانه کم نمی کند.

جادوگر جوان
01-03-2010, 21:10
همونطور که میدونید ، نشانه شرکت هواپیمایی ملی ایران ( هما ) یکی از زیبا ترین و جذاب ترین نشانه ها محسوب میشه.

[Only registered and activated users can see links]

این نشانه که در سال 1340 و توسط ادوارد زهرابیان طراحی شده ، یکی از منحصر به فرد ترین نشانه ها حتی در جهان است.این نشانه متشکل از سر عقاب برگرفته شده از عقاب سر ستون های تخت جمشید که نمونه اون رو در هدر سایت می تونید ببینید ، یک بال و بدن عقاب که به شکل زیبایی ساده سازی شده اند.در ضمن هما ، نام پرنده ای زیبا و کمیاب است.
این نشانه در گروه نشانه های تصویری است.



این نشانه همانطور که می دانید ، نشانه شرکت ادوبی هست.

[Only registered and activated users can see links]

این شرکت یکی از مطرح ترین شرکتهای تهیه نرم افزارهای گرافیکی و طراحی در جهان است.این نشانه از حرف A سفید و به صورت کاملاً منحصر به فرد و ساده شده در زمینه قرمز رنگ تشکیل شده است.
این نشانه در زمره نشانه های حرفی یا مونوگرام قرار می گیره.


نشانه معروف ویندوز که به شکل پنجره (window) هست.

[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]

شکل این نشانه اشاره به پنجره ای بودن این سیستم عامل دارد و همچنین رنگ هایی که هر یک از این پنجره ها دارند مفهوم رنگی بودن و فضای گرافیکی این سیستم عامل هست و این نشانه به صورت مواج در آمده که به یکتایی آن کمک زیادی کرده است.
این نشانه در زمره نشانه های تصویری است.

نشانه شرکت اپل

[Only registered and activated users can see links]

این نشانه تنها و تنها از یک سیب گاز خورده به وجود آمده که نهایت سادگی را دارد و علت منحصر به فرد بودن این نشانه که همه توجه ما را به خود جلب می کند ، همان گازی است که از سیب زده شده که این سیب را از سیب های دیگر متمایز کرده و ما را به سرعت به یاد اپل می اندازد.این نشانه یکی از زیبا ترین و محبوب ترین نشانه های دنیاست.
این نشانه در گروه نشانه های تصویری قرار می گیرد.

نشانه کوکا کولا

[Only registered and activated users can see links]

این نشانه از دو کلمه coca و cola تشکیل شده که فونت آن به شکل خاصی طراحی شده که مواج گونه به نظر می رسد و اشاره به مایع بودن محصول این شرکت دارد.
این نشانه در زمره نشانه های نوشتاری کلمه ای یا لوگو تایپ قرار می گیرد.